Interventielijst 2025/2026
De activiteiten op de interventielijst helpen kinderen gezonder te worden en te blijven. Het doel is kinderen te leren wat gezondheid inhoudt: niet alleen voldoende bewegen en gezond eten, maar ook lekker in je vel zitten, goed slapen en ontspannen.
Op school leer je over een gezonde leefstijl en waarom dat belangrijk is voor een gelukkig en gezond leven. Dit doe je niet alleen in de les, maar ook door gezond te eten en drinken in de pauze en door te bewegen in de klas en tussen de lessen door. Elk kind verdient een gezonde start, en de activiteiten op de lijst dragen hieraan bij.
Thuis leer je alles wat je nodig hebt voor later. Thuis is de plek waar je de beste start krijgt! We willen dat in elk huis aandacht is voor een gezonde leefstijl. Hier moeten kinderen gestimuleerd worden om te spelen, gezond te eten, te bewegen en goed te slapen. Voor veel gezinnen is het niet altijd makkelijk om gezonde keuzes te maken. Daarom willen we ouders en kinderen bewust maken van een gezonde leefstijl. Ouders ontvangen informatie via nieuwsbrieven. Scholen kunnen de informatie over de activiteiten verkrijgen bij medewerkers van Huis van de Sport Groningen, die zorgen voor een tekst over elke activiteit die in de nieuwsbrief geplaatst kan worden. Wat kinderen op school leren, wordt ook thuis gedeeld met ouders, zodat de gezonde leefstijl ook daar meer aandacht krijgt.
Bekijk per groep welke activiteiten
-
Nationale kraanwaterdag
Water drinken hoort bij een gezonde leefstijl. Woensdag 24 september is het nationale kraanwaterdag en daar gaan wij ook aandacht aan geven. Alle leerlingen nemen zelf een lege fles of lege bidon mee naar school. De groepsleerkrachten ontvangen een stukje tekst waarin wordt aangegeven waarom water drinken belangrijk is en kan bijdragen aan een gezonde(re) leefstijl.
Wanneer: Woensdag 24 september 2025
Anti-pesten
Samen zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt. Buitensluiten hoort daar niet bij! Door mee te doen aan de Week Tegen Pesten, maak je een goede start in het nieuwe schooljaar waarin je met elkaar zorgt voor een fijne en veilige school.
Wanneer: Ieder jaar in september
Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Er wordt een lespakket aangereikt.Daily mile
De daily mile is een korte pauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Het doel van de daily mile is; fittere kinderen door 15 min per dag (hard)lopen op school. Het kan bijdragen aan de conditie, maar ook concentratie en stemming, gedrag en algehele welzijn.
Duur: 15 min. per keer
Door wie: Groepsleerkracht, eventueel begeleiding van sportcoachNationaal buitenspeeldag
Sinds 1994 wordt elke tweede woensdag in juni de Nationale Buitenspeeldag gehouden. Dit is landelijk zo afgesproken. Door het afsluiten van straten kunnen kinderen van hartenlust spelen op straat. Lekker rolschaatsen, skeeleren en fietsen op de weg, zonder dat je hoeft uit te kijken voor auto’s.
Wanneer: woensdag 10 juni 2026
Door wie: Groepsleerkrachten, maar ook de buurt er bij betrekken. Vraag ook ondersteuning van sportcoaches.Kinderworkshop: “Ontdek alle smaken”
In deze workshop ga je samen met je klas alle smaken ontdekken en ervaren! Proefsgewijs ontdekken zij welke smaken er zijn en leren zij deze te herkennen. Deze workshop heeft als doel om kinderen op een spelenderwijze, door middel van de 5 zintuigen (proeven, voelen, horen, ruiken en kijken), kennis te laten maken met gezonde voeding. Via een leuke en leerzame manier kunnen kinderen op een positieve manier kennis maken met een gezonde eet- en leefstijl.
Duur: 30-60 minuten
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekKinderworkshop: “Creativiteit op je bord”
In deze workshop gaan de kinderen met hun eigen creativiteit aan de slag! Via een spelenderwijze manier laten we de kinderen kennis maken met gezond eten, door middel van boterhammen versieren en met groente en fruit dieren te knutselen. Het doel van de workshop is om kinderen op een leuke, positieve wijze gezonde voeding te laten ervaren. Tip: de workshop kan het beste rond een eetmoment gepland worden.
Duur: 60 minuten, inclusief het opsmikkelen
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekNationaal schoolontbijt
Elke dag ontbijten is goed voor je lichaam. Je ‘kacheltje’ gaat weer branden. Je krijgt energie om te bewegen en om te kunnen spelen en concentreren. Tijdens het ontbijt gaan we met de kinderen in gesprek over het ontbijt en het belang ervan. www.schoolontbijt.nl
Wanneer: 10 t/m 14 november 2025
Door wie: GroepsleerkrachtZandzakken spel
Waterschappen zorgen voor de dijken. Bij de zee, maar ook langs de kanalen. Deze dijken moeten sterk zijn, zodat ze het water tegenhouden. Soms is een dijk verzwakt, dan moet het waterschap de dijk herstellen. Als dit heel snel moet, doen ze dit met zandzakken.
In deze les leren de kinderen over de dijken, doen ze een proefje met klei dat water kan tegenhouden en zien ze ook dat een verzwakte dijk water doorlaat. We sluiten de les af door met kleine zandzakjes op een helling te gooien. Wie kan zo snel mogelijk het gat dichten? De lessen worden verzorgd in de zandbak bij de desbetreffende school.Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sSlootje springen
Door de sloten en kanalen stroomt het teveel aan regenwater naar zee. De sloten en kanalen worden door het waterschap gemaaid en onderhouden, zodat het water er door kan stromen. Natuurlijk moet het water ook schoon genoeg zijn. In een korte les in de klas vertellen we hierover, daarna doen we samen een regendans. Als het mogelijk is gaan we daarna naar buiten in de buurt van school. Om over een echte sloot te springen! Lukt dit niet, dan doen we net alsof op het schoolplein.
Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sBoek: ‘Pretpark de Poepfabriek’
Neem een kijkje in je eigen buik en darmen. Waar blijft je eten als je een hap neemt? Wat is poep? Hoe poep je eigenlijk? En waar komt buikpijn vandaan? In dit boek leren kinderen alles over de slimme fabriek in je buik. En dit alles verpakt in een spannend verhaal! • Leer in 5 stappen een gezonde buik te krijgen • 3 tips om goed te poepen • Doe de test: hoe poep jij? • Met een poepdossier achter in het boek.
Wanneer: Wordt voor 2 weken uitgeleend.
Door wie: GroepsleerkrachtStokpaardjes
Vroeger op het schoolplein deed iedereen het. Een stok, een paardenhoofd erop, en galopperen maar. Wie had het snelste paard of wie wás het beste paard? Stok paardrijden was leuk! En is dat nu nog steeds. Kinderen zijn op een leuke manier lekker aan het rennen en springen met stokpaardjes.
Duur: 45 minuten
Door wie: Student LO of sportcoachLoopfietsjes
Er zijn 15 loopfietsjes beschikbaar. De kinderen gaan samen met de sportcoach aan de slag met loopfietsjes. Er zijn leuke obstakels en attributen waar de kinderen overheen of omheen moeten manoeuvreren en leren zo goed hun evenwicht te bewaren. De kinderen zijn lekker een uurtje aan het bewegen en de coördinatie en behendigheid wordt ook nog getraind.
Duur: 60 minuten
Door wie: Student LO of sportcoach -
Nationale kraanwaterdag
Water drinken hoort bij een gezonde leefstijl. Woensdag 24 september is het nationale kraanwaterdag en daar gaan wij ook aandacht aan geven. Alle leerlingen nemen zelf een lege fles of lege bidon mee naar school. De groepsleerkrachten ontvangen een stukje tekst waarin wordt aangegeven waarom water drinken belangrijk is en kan bijdragen aan een gezonde(re) leefstijl
Wanneer: Woensdag 24 september 2025
Anti-pesten
Samen zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt. Buitensluiten hoort daar niet bij! Door mee te doen aan de Week Tegen Pesten, maak je een goede start in het nieuwe schooljaar waarin je met elkaar zorgt voor een fijne en veilige school.
Wanneer: Ieder jaar in september
Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Er wordt een lespakket aangereikt
Daily mile
De daily mile is een korte pauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Het doel van de daily mile is; fittere kinderen door 15min per dag (hard)lopen op school. Het kan bijdragen aan de conditie, maar ook concentratie en stemming, gedrag en algehele welzijn.
Duur: 15 min. per keer
Door wie: Groepsleerkracht, eventueel begeleiding van sportcoachesGezonde tussendoortjes maken
Gezonde tussendoortjes zijn niet altijd even gezond. Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoorde tussendoortjes’ zijn calorierijk, te zout of ze bevatten veel suiker of verzadigd vet. Dat kunnen we zelf veel beter. Er komt een student van voeding en diëtetiek langs om met jullie een gezond tussendoortje te maken.
Duur: 60 minuten, inclusief opeten
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekNationaal buitenspeeldag
Sinds 1994 wordt elke tweede woensdag in juni de Nationale Buitenspeeldag gehouden. Dit is landelijk zo afgesproken. Door het afsluiten van straten kunnen kinderen van hartenlust spelen op straat. Lekker rolschaatsen, skeeleren en fietsen op de weg, zonder dat je hoeft uit te kijken voor auto’s.
Wanneer: woensdag 10 juni 2026
Door wie: Groepsleerkrachten, maar ook de buurt er bij betrekken. Vraag ook ondersteuning van sportcoaches.
Kinderworkshop: “Ontdek alle smaken”
In deze workshop ga je samen met je klas alle smaken ontdekken en ervaren! Proefsgewijs ontdekken zij welke smaken er zijn en leren zij deze te herkennen. Deze workshop heeft als doel om kinderen op een spelenderwijze, door middel van de 5 zintuigen (proeven, voelen, horen, ruiken en kijken), kennis te laten maken met gezonde voeding. Via een leuke en leerzame manier kunnen kinderen op een positieve manier kennis maken met een gezonde eet- en leefstijl.
Duur: 60 minuten
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekKinderworkshop: “Wat is gezond en ongezond eten?”
(Vervolg op: “Ontdek alle smaken”)
Wat is nou gezond en ongezond eten? En waarom is dit gezond of ongezond voor je? In deze workshop staan we stil bij verschillende themalessen zoals: groente en fruit, zuivel, volkoren producten en/of noten, zaden en pitten. Andere themalessen zijn ook mogelijk. Deze workshop is een vervolg op de workshop “Ontdek alle smaken’’.
Duur 60 minuten
Wie Studenten voeding & diëtetiekHoudingslessen
Voor deze les komt een fysiotherapeut langs en gaat alles vertellen over een goede houding tijdens het zitten in de les. Welke houding is nou goed voor de spieren en met welke houding krijg je de minste klachten. En is zitten wel de beste oplossing tijdens een les, of zijn er nog andere mogelijkheden?
Duur: 60 minuten
Door wie: FyzigoNationaal schoolontbijt
Elke dag ontbijten is goed voor je lichaam. Je ‘kacheltje’ gaat weer branden. Je krijgt energie om te bewegen en om te kunnen spelen en concentreren. Tijdens het ontbijt gaan we met de kinderen in gesprek over het ontbijt en het belang ervan. www.schoolontbijt.nl
Wanneer: 10 t/m 14 november 2025
Door wie: GroepsleerkrachtSlootje springen
Door de sloten en kanalen stroomt het teveel aan regenwater naar zee. De sloten en kanalen worden door het waterschap gemaaid en onderhouden, zodat het water er door kan stromen. Natuurlijk moet het water ook schoon genoeg zijn. In een korte les in de klas vertellen we hierover, daarna doen we samen een regendans. Als het mogelijk is gaan we daarna naar buiten in de buurt van school. Om over een echte sloot te springen! Lukt dit niet, dan doen we net alsof op het schoolplein.
Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sZandzakken spel
Waterschappen zorgen voor de dijken. Bij de zee, maar ook langs de kanalen. Deze dijken moeten sterk zijn, zodat ze het water tegenhouden. Soms is een dijk verzwakt, dan moet het waterschap de dijk herstellen. Als dit heel snel moet, doen ze dit met zandzakken.
In deze les leren de kinderen over de dijken, doen ze een proefje met klei dat water kan tegenhouden en zien ze ook dat een verzwakte dijk water doorlaat. We sluiten de les af door met kleine zandzakjes op een helling te gooien. Wie kan zo snel mogelijk het gat dichten?Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sHoe belangrijk is water?
Hoe belangrijk is water/ vocht nou echt voor ons in het leven? Aan de hand van informatie over water zal blijken hoe belangrijk het is voor ons lichaam. Ook zal het vullen van bekers met water voor het inschatten van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid meehelpen en het praktisch maken. De kinderen schatten in hoeveel bekers zij op een dag daadwerkelijk nodig hebben.
Duur: 30 – 60 min
Door wie: Studenten voeding & diëtetiek -
Nationale kraanwaterdag
Water drinken hoort bij een gezonde leefstijl. Woensdag 24 september is het nationale kraanwaterdag en daar gaan wij ook aandacht aan geven. Alle leerlingen nemen zelf een lege fles of lege bidon mee naar school. De groepsleerkrachten ontvangen een stukje tekst waarin wordt aangegeven waarom water drinken belangrijk is en kan bijdragen aan een gezonde(re) leefstijl.
Wanneer: Woensdag 24 september 2025
Hygiëne van het lichaam
Bij een gezond lichaam hoort niet alleen een gezond lichaamsgewicht en hoe je in je vel zit, maar belangrijk is ook hoe je qua hygiëne met je lichaam omgaat.
Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Groepsleerkracht ontvangt een lespakketAnti-pesten
Samen zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt. Buitensluiten hoort daar niet bij! Door mee te doen aan de Week Tegen Pesten, maak je een goede start in het nieuwe schooljaar waarin je met elkaar zorgt voor een fijne en veilige school.
Wanneer: Ieder jaar in september
Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Er wordt een lespakket aangereiktDaily mile
De daily mile is een korte pauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Het doel van de daily mile is; fittere kinderen door 15min per dag (hard)lopen op school. Het kan bijdragen aan de conditie, maar ook concentratie en stemming, gedrag en algehele welzijn.
Duur: 15 min. per keer
Wie Groepsleerkracht, met mogelijk hulp van een sportcoach.Nationaal buitenspeeldag
Sinds 1994 wordt elke tweede woensdag in juni de Nationale Buitenspeeldag gehouden. Dit is landelijk zo afgesproken. Door het afsluiten van straten kunnen kinderen van hartenlust spelen op straat. Lekker rolschaatsen, skeeleren en fietsen op de weg, zonder dat je hoeft uit te kijken voor auto’s.
Wanneer: woensdag 10 juni 2026
Door wie: Groepsleerkrachten, maar ook de buurt er bij betrekken. Vraag ook ondersteuning van sportcoaches.Moestuin onderhouden
Dit lespakket bevat alles om in de klas of op het schoolplein een succesvolle moestuin te starten. Moestuinieren is leuk, gezellig en bovenal erg leerzaam voor kinderen. Met dit lespakket kun je met je school en/of klas aan de slag!
Het lespakket bevat: • 2 moestuinbakken van 1 m2 van FSC hout • 2 geplastificeerde IVN moestuinkalenders • 2 pootstokken • 12 bamboe plantenstekers • 4 schepjes • 12 biologische zaden Door het bij de moestuinbakken meegeleverde worteldoek kun je de bakken ook binnen op een zonnige plek plaatsen. De kinderen kunnen zo heel makkelijk het hele proces van zaden tot oogsten volgen. Je kunt de kinderen helemaal betrekken in het proces door ze zelf te laten zaaien en ze te begeleiden in de verzorging van hun plantjes.De bijgeleverde moestuinkalender laat duidelijk zien wanneer de plantjes gezaaid, gestekt en geoogst kunnen worden. Daarnaast staan er verschillende tips op. Zo wordt moestuinieren een makkie!Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Moestuin lespakketGezonde tussendoortjes maken
Gezonde tussendoortjes zijn niet altijd even gezond. Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoorde tussendoortjes’ zijn calorierijk, te zout of ze bevatten veel suiker of verzadigd vet. Dat kunnen we zelf veel beter. Er komt een student van voeding en diëtetiek langs om met jullie een gezond tussendoortje te maken.
Duur: 60 minuten, inclusief opeten
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekKinderworkshop: “Ontdek alle smaken”
In deze workshop ga je samen met je klas alle smaken ontdekken en ervaren! Proefsgewijs ontdekken zij welke smaken er zijn en leren zij deze te herkennen. Deze workshop heeft als doel om kinderen op een spelenderwijze, door middel van de 5 zintuigen (proeven, voelen, horen, ruiken en kijken), kennis te laten maken met gezonde voeding. Via een leuke en leerzame manier kunnen kinderen op een positieve manier kennis maken met een gezonde eet- en leefstijl.
Duur: 60 minuten
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekKinderworkshop: “Wat is gezond en ongezond eten?”
(Vervolg op: “Ontdek alle smaken”)
Wat is nou gezond en ongezond eten? En waarom is dit gezond of ongezond voor je? In deze workshop staan we stil bij verschillende themalessen zoals: groente en fruit, zuivel, volkoren producten en/of noten, zaden en pitten. Andere themalessen zijn ook mogelijk. Deze workshop is een vervolg op de workshop ‘’Ontdek alle smaken’’.
Duur: 60 minuten
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekKookles: Eten uit de (school)moestuin
In deze workshop gaan we gezamenlijk leren een gezonde lunch te maken, met de ingrediënten uit de (school)moestuin. De lunch is afhankelijk van het seizoen en de beschikbare ingrediënten. Het doel van deze kookles is om de kinderen te laten ervaren met verse, zelfgebouwde ingrediënten door middel van proeven, voelen, ruiken, kijken en uit te voeren.
Er wordt vooraf besproken of de maaltijd op locatie of thuis wordt bereid.Duur 90 minuten; inclusief het proeven van de lunch
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekKookles: “Gezonde lunch”
In deze workshop gaan we met de hele klas een gezonde lunch maken. Het doel van deze workshop is om kennis te maken met wat een gezonde lunch is en hoe je deze zelf kunt maken! Zo worden er gezonde pannenkoeken, wraps en fris fruitwater gemaakt. Daarnaast zullen er ook verschillende snoepgroentes aanwezig zijn. De klas zal door middel van te proeven, voelen, horen, ruiken, kijken en vooral zelf te doen, ervaren en kennis maken met gezonde voeding.
Er wordt vooraf besproken of de maaltijd op locatie of thuis wordt bereid.Duur: 90 minuten inclusief het proeven van de lunch
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekHoudingslessen
Voor deze les komt een fysiotherapeut langs en gaat alles vertellen over een goede houding tijdens het zitten in de les. Welke houding is nou goed voor de spieren en met welke houding krijg je de minste klachten. En is zitten wel de beste oplossing tijdens een les, of zijn er nog andere mogelijkheden?
Tijd: 60 minuten
Door wie: FyzigoNationaal schoolontbijt
Elke dag ontbijten is goed voor je lichaam. Je ‘kacheltje’ gaat weer branden. Je krijgt energie om te bewegen en om te kunnen spelen en concentreren. Tijdens het ontbijt gaan we met de kinderen in gesprek over het ontbijt en het belang ervan. www.schoolontbijt.nl
Wanneer: 10 t/m 14 november 2025
Door wie: GroepsleerkrachtSuiker in pakjes drinken
Hoeveel suiker zit er nou in verschillende pakjes drinken? Er worden verschillende lege pakjes drinken op een grote drankenboard geplakt. De kinderen of leerkracht kan aangeven hoeveel suiker er in een pakje drinken zit, door letterlijk het aantal suikerklontjes er naast te plakken. Kinderen kunnen zo bewust worden hoe ongezond sommige ‘gezonde’ drankjes dan blijken te zijn.
Duur: 30 – 60 minuten
Door wie: Student voeding en diëtetiek
Benodigdheden: Zelf suikerklontjes, lege pakjes drinken en goede lijm regelen. Er wordt een lespakket aangereikt.Onkruidspeurtocht (vanaf de Gieselbaarg in Wedde)
Onkruid kan heel vervelend in de tuin zijn. Sommige mensen spuiten het met gif dood, maar dat gif zakt in de grond en komt in de dichtstbijzijnde sloot terecht. En als je het nou op zou eten? In deze les leren we erover, gaan we op zoek naar verschillende soorten onkruid en koken we er mee. Zo proeven we brandnetelsoep en stokbroodjes onkruidboter.
Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sWater en de boerderij (Ter Apelkanaal)
De boeren zorgen voor ons eten. Ook voor de ingrediënten van ons dagelijks brood. Voldoende, gezond water in de sloten is voor de boeren heel belangrijk. Voor deze les bezoeken we een boer, waar dan ook het waterschap aanwezig is. De boer laat ter plekke zien hoe belangrijk water is voor zijn dagelijks werk. Juist de afgelopen twee zomers, die heel mooi zonnig en droog waren, was het een hels karwei om de boeren van water te voorzien. Hoe dat ervaren is, leer je ook in deze les.
Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sZout in eten
Hoeveel zout zit er in eten waar kinderen dol op zijn en uitleg over waar zout goed en slecht voor is? Wordt laten zien met behulp van een weegschaal en zout per product. Kinderen kunnen raden door het zout in een bakje te gooien en dan kijken of ze in de buurt zitten.
Duur: 30 – 60 min
Door wie: Studenten voeding en diëtetiekHoe belangrijk is water?
Hoe belangrijk is water/ vocht nou echt voor ons in het leven? Aan de hand van informatie over water zal blijken hoe belangrijk het is voor ons lichaam. Ook zal het vullen van bekers met water voor het inschatten van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid meehelpen en het praktisch maken. De kinderen schatten in hoeveel bekers zij op een dag daadwerkelijk nodig hebben.
Duur: 30 – 60 min
Voor wie: Studenten voeding & diëtetiekKracht- en conditietesten
Tijdens de gymlessen worden verschillend fittestjes gedaan. Deze worden dan bijgehouden door de leerlingen zelf. Leuk is om dit later in het jaar weer opnieuw te doen en te kijken of de leerlingen beter hebben gescoord.
Door wie: Sportcoach / vakdocent
-
Slaap
Gezond eten en voldoende bewegen is natuurlijk belangrijk. Maar daar hoort goed slapen ook zeker bij. Deze les wordt er aandacht besteed aan hoeveel je moet slapen en wanneer je het beste kunt slapen.
Duur: 60 minuten
Door wie: Cesar en MensendieckNationale kraanwaterdag
Water drinken hoort bij een gezonde leefstijl. Woensdag 24 september is het nationale kraanwaterdag en daar gaan wij ook aandacht aan geven. Alle leerlingen nemen zelf een lege fles of lege bidon mee naar school. De groepsleerkrachten ontvangen een stukje tekst waarin wordt aangegeven waarom water drinken belangrijk is en kan bijdragen aan een gezonde(re) leefstijl.
Wanneer: Woensdag 24 september 2025
Hygiëne van het lichaam
Bij een gezond lichaam hoort niet alleen een gezond lichaamsgewicht en hoe je in je vel zit, maar belangrijk is ook hoe je qua hygiëne met je lichaam omgaat.
Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Groepsleerkracht ontvangt een lespakketAnti-pesten
Samen zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt. Buitensluiten hoort daar niet bij! Door mee te doen aan de Week Tegen Pesten, maak je een goede start in het nieuwe schooljaar waarin je met elkaar zorgt voor een fijne en veilige school.
Wanneer: Ieder jaar in september
Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Er wordt een lespakket aangereiktDaily mile
De daily mile is een korte pauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Het doel van de daily mile is; fittere kinderen door 15 min per dag (hard)lopen op school. Het kan bijdragen aan de conditie, maar ook concentratie en stemming, gedrag en algehele welzijn.
Duur: 15 min. per keer
Door wie: Groepsleerkracht, eventueel begeleiding van sportcoachMoestuin onderhouden
Dit lespakket bevat alles om in de klas of op het schoolplein een succesvolle moestuin te starten. Moestuinieren is leuk, gezellig en bovenal erg leerzaam voor kinderen. Met dit lespakket kun je met je school en/of klas aan de slag!
Het lespakket bestaat uit:
- 2 moestuinbakken van 1 m2 van FSC hout •
- 2 geplastificeerde IVN moestuinkalenders •
- 2 pootstokken
- 12 bamboe plantenstekers
- 4 schepjes
- 12 biologische zaden
Door het bij de moestuinbakken meegeleverde worteldoek kun je de bakken ook binnen op een zonnige plek plaatsen. De kinderen kunnen zo heel makkelijk het hele proces van zaden tot oogsten volgen. Je kunt de kinderen helemaal betrekken in het proces door ze zelf te laten zaaien en ze te begeleiden in de verzorging van hun plantjes. De bijgeleverde moestuinkalender laat duidelijk zien wanneer de plantjes gezaaid, gestekt en geoogst kunnen worden. Daarnaast staan er verschillende tips op. Zo wordt moestuinieren een makkie!
Door wie: Groepsleerkracht
Benodigdheden: Moestuin lespakketGezonde tussendoortjes maken
Gezonde tussendoortjes zijn niet altijd even gezond. Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoorde tussendoortjes’ zijn calorierijk, te zout of ze bevatten veel suiker of verzadigd vet. Dat kunnen we zelf veel beter. Er komt een student van voeding en diëtetiek langs om met jullie een gezond tussendoortje te maken.
Duur: 60 minuten
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekNationaal buitenspeeldag
Sinds 1994 wordt elke tweede woensdag in juni de Nationale Buitenspeeldag gehouden. Dit is landelijk zo afgesproken. Door het afsluiten van straten kunnen kinderen van hartenlust spelen op straat. Lekker rolschaatsen, skeeleren en fietsen op de weg, zonder dat je hoeft uit te kijken voor auto’s.
Wanneer: woensdag 10 juni 2026
Door wie: Groepsleerkrachten, maar ook de buurt er bij betrekken. Vraag ook ondersteuning van sportcoaches.Kookles: Eten uit de (school)moestuin
In deze workshop gaan we gezamenlijk leren een gezonde lunch te maken, met de ingrediënten uit de (school)moestuin. De lunch is afhankelijk van het seizoen en de beschikbare ingrediënten. Het doel van deze kookles is om de kinderen te laten ervaren met verse, zelfgebouwde ingrediënten door middel van proeven, voelen, ruiken, kijken en uit te voeren.
Er wordt vooraf besproken of de maaltijd op locatie of thuis wordt bereid.Duur: 90 minuten; inclusief het proeven van de lunch
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekNationaal schoolontbijt
Elke dag ontbijten is goed voor je lichaam. Je ‘kacheltje’ gaat weer branden. Je krijgt energie om te bewegen en om te kunnen spelen en concentreren. Tijdens het ontbijt gaan we met de kinderen in gesprek over het ontbijt en het belang ervan. www.schoolontbijt.nl
Wanneer: 10 t/m 14 november 2025
Door wie: GroepsleerkrachtKinderworkshop: “Wat is gezond en ongezond eten?”
(Vervolg op: “Ontdek alle smaken”)
Wat is nou gezond en ongezond eten? En waarom is dit gezond of ongezond voor je? In deze workshop staan we stil bij verschillende themalessen zoals: groente en fruit, zuivel, volkoren producten en/of noten, zaden en pitten. Andere themalessen zijn ook mogelijk. Deze workshop is een vervolg op de workshop ‘’Ontdek alle smaken’’.
Duur: 60 minuten
Door wie: Student voeding & diëtetiekKookles: “Gezonde lunch”
In deze workshop gaan we met de hele klas een gezonde lunch maken. Het doel van deze workshop is om kennis te maken met wat een gezonde lunch is en hoe je deze zelf kunt maken! Zo worden er gezonde pannenkoeken, wraps en fris fruitwater gemaakt. Daarnaast zullen er ook verschillende snoepgroentes aanwezig zijn. De klas zal door middel van te proeven, voelen, horen, ruiken, kijken en vooral zelf te doen, ervaren en kennis maken met gezonde voeding.
Er wordt vooraf besproken of de maaltijd op locatie of thuis wordt bereid.Duur: De kookles duurt 90 minuten inclusief het proeven van de lunch.
Door wie: Student voeding & diëtetiekSuiker in pakjes drinken
Hoeveel suiker zit er nou in verschillende pakjes drinken? Er worden verschillende lege pakjes drinken op een grote drankenboard geplakt. De kinderen of leerkracht kan aangeven hoeveel suiker er in een pakje drinken zit, door letterlijk het aantal suikerklontjes er naast te plakken. Kinderen kunnen zo bewust worden hoe ongezond sommige ‘gezonde’ drankjes dan blijken te zijn.
Duur: 30 – 60 minuten
Door wie: Student voeding & diëtetiek
Benodigdheden: Zelf suikerklontjes, lege pakjes drinken en goede lijm regelen. Er wordt een lespakket aangereikt.Onkruidspeurtocht (vanaf de Gieselbaarg in Wedde)
Onkruid kan heel vervelend in de tuin zijn. Sommige mensen spuiten het met gif dood, maar dat gif zakt in de grond en komt in de dichtstbijzijnde sloot terecht. En als je het nou op zou eten? In deze les leren we erover, gaan we op zoek naar verschillende soorten onkruid en koken we er mee. Zo proeven we brandnetelsoep en stokbroodjes onkruidboter.
Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sWaterleerpad
Na een korte introductie in de klas vanuit een raftboot - ergens in de nabijheid van school - waar dat kan wateronderzoek doen, zoals de watertemperatuur meten, de oppervlaktespanning meten, met de waterkijker aan de slag op zoek naar waterdiertjes en plastic afval verzamelen.
Duur: 60 minuten
Door wie: Hunze en Aa’sZout in eten
Hoeveel zout zit er in eten waar kinderen dol op zijn en uitleg over waar zout goed en slecht voor is? Wordt laten zien met behulp van een weegschaal en zout per product. Kinderen kunnen raden door het zout in een bakje te gooien en dan kijken of ze in de buurt zitten.
Duur: 30 – 60 min
Door wie: Studenten voeding en diëtetiekHoe belangrijk is water?
Hoe belangrijk is water/ vocht nou echt voor ons in het leven? Aan de hand van informatie over water zal blijken hoe belangrijk het is voor ons lichaam. Ook zal het vullen van bekers met water voor het inschatten van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid meehelpen en het praktisch maken. De kinderen schatten in hoeveel bekers zij op een dag daadwerkelijk nodig hebben.
Duur: 30 – 60 min
Door wie: Studenten voeding & diëtetiekKracht- en conditietesten
Tijdens de gymlessen worden verschillend fittestjes gedaan. Deze worden dan bijgehouden door de leerlingen zelf. Aan het einde van de testen kunnen ze kijken of ze hebben voldaan aan de normen.
Door wie: Sportcoach / vakdocent
Bekijk de activiteiten interventielijst school breed
-
Weerbaarheidstraining helpt kinderen om sterk te zijn en voor zichzelf op te komen. Ze leren hoe ze om kunnen gaan met moeilijke situaties, zoals gepest worden of problemen met andere kinderen. De training helpt kinderen om zelfvertrouwen te krijgen, 'nee' te zeggen als iets niet goed voelt, en om hulp te vragen wanneer dat nodig is. Door oefeningen en gesprekken leren ze hun gevoelens beter te begrijpen en respectvol met anderen om te gaan. Zo worden ze sterker en kunnen ze beter omgaan met uitdagingen in het leven.
Wanneer en waar? Dit kan in overleg worden afgesproken.
Door wie?
Externe partijen
-
Het Jeugdfonds is er voor kinderen en jongeren die opgroeien in gezinnen met weinig geld. En dat zijn
er, vanwege de coronacrisis, steeds meer. Het Jeugdfonds wil dat alle kinderen en jongeren lid kunnen
worden van een sportclub, of dans-, muziek-, theater- of kunstlessen kunnen volgen. In Nederland
groeien gemiddeld 2 à 3 kinderen per klas op in een gezin met geldzorgen.
Jeugdfonds Sport & Cultuur betalen de contributie of het lesgeld voor deze kinderen en jongeren.
Sporten en spelen doe je niet alleen, dat doe je samen. Elk kind verdient het om mee te doen:
https://jeugdfondssportencultuur.nl/Wie
Intermediairs zijn hierbij een pré, dit zijn de sportcoaches, beweegcoaches en vakdocenten
-
Gezonde School is een programma dat scholen helpt om te werken aan een gezonde leefstijl. Met een stappenplan werkt u aan verschillende onderwerpen, met de hulp van een Gezonde School-coördinator en een externe adviseur van de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst). Als school kiest u zelf welke thema’s u aanpakt. Samen met collega's, leerlingen, ouders en andere betrokkenen stelt u doelen, acties en activiteiten op. Zo zorgt u ervoor dat een gezonde leefstijl onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk op school. Volgt u het stappenplan en heeft u één of meer thema’s goed geregeld? Dan kunt u het vignet aanvragen en laten zien dat uw school een Gezonde School is.
Wie: Dit verloopt via de GGD en kan twee keer per jaar worden aangevraagd.
Meer informatie: Gezonde School
-
Dit is een interactief spel waarbij 6 grote pionnen met een drukknop over het plein worden verspreid. Het doel is om zo snel mogelijk de knoppen in te drukken binnen een bepaalde tijd. Dit kan zowel individueel als in groepsverband gedaan worden. Er zijn verschillende spelvormen mogelijk. Het is een leuke activiteit voor tijdens de pauzes.
Wie: De sportcoach legt uit hoe het systeem werkt en welke spelvormen er zijn.
Tijd: Het spel kan voor 2 weken worden geleend. Filmpje van Interactive play system -
Stoepranden is een spel met veel verschillende namen, zoals stoepbanken, randje tik, bandkaaien, en stoeprandje buts. Misschien had jij zelf ook wel een andere naam voor dit populaire balspel. Omdat het spel al tientallen jaren gespeeld wordt, is het handig om even de basisregels op een rijtje te zetten. De sportcoach legt deze regels uit, inclusief een paar extra regels die je makkelijk kunt toepassen!
Tijd: Het spel is te lenen voor twee weken.
Wie: De sportcoach kan de spellen uitleggen aan de groepsleerkracht, zodat ze tijdens de pauzes gespeeld kunnen worden. -
Stil zitten is een steeds groter probleem in de samenleving. Leerlingen moeten op school vaak lang stil zitten, en ook veel beroepen vragen om stil zitten. Daarnaast wordt alles in de samenleving makkelijker gemaakt, waardoor we vaak stil zitten. Er worden energizers aangeboden, en het is de uitdaging voor de leerkracht om minimaal 1 dag (en hopelijk meer dagen) kleine beweegmomenten 'tussendoor' in te lassen.
Tijd: 5 minuten per keer
Aanmelden: https://www.101werkvormen.nl/tag/energizer/ -
In de voorlichtingen praten we met leerlingen over grensoverschrijdend gedrag en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. We bespreken waarom je soms iets doet waar je later spijt van hebt en hoe je kunt voorkomen dat je in zo'n situatie terechtkomt. We werken altijd met waargebeurde verhalen van jongeren die een Halt-straf hebben gekregen. Dit maakt de voorlichting relevant en herkenbaar voor de leerlingen.
Thema’s die we behandelen zijn: groepsdruk, online veiligheid, jeugdcriminaliteit, online fraude, cybercriminaliteit, wapens en geweld, en veilige publieke taken.
Ouderbijeenkomsten
De ouderbijeenkomsten hebben altijd een informatief gedeelte, waarin we uitleggen wat hun kind heeft geleerd tijdens de voorlichting. We vertellen ouders hoe het puberbrein werkt en waarom jongeren gevoeliger zijn voor grensoverschrijdend gedrag. Daarna bespreken we met ouders hoe ze grenzen kunnen stellen en toezicht kunnen houden. Een belangrijk onderdeel van de bijeenkomst is het gesprek tussen ouders, waarin ze ervaringen uitwisselen. Aan het einde krijgen ouders een informatieblad mee met opvoedtips en advies over hoe ze met hun kind kunnen praten over het thema.
Wie
Halt
-
De laatste jaren wordt het steeds complexer in groepen. Dit komt deels door grotere klassen en de invoering van passend onderwijs, maar ook door de ingewikkeldere thuissituaties en ervaringen van kinderen. Dit zorgt ervoor dat de sfeer en dynamiek in de klas vaak lastiger worden.
We herkennen vaak de tekenen van een onveilige of onprettige sfeer in de klas: onrust, pesten, buitensluiten, slechte prestaties of juist een klas die te stil is. Soms worden programma’s zoals Rots en Water, Kiva of Kwink ingezet. Dit zijn goede programma's die helpen bij sociaal-emotioneel leren, maar ze zijn niet altijd de oplossing voor elk specifiek probleem in de klas.
Doel
Het doel van groepsdynamisch werken is om het proces binnen de groep in kaart te brengen en vervolgens gerichte interventies in te zetten. Het doel is de dynamiek te beïnvloeden zodat er meer duidelijkheid en veiligheid komt, wat bijdraagt aan een positief leerklimaat.
Werkwijze
- Vrijblijvend kennismakingsgesprek
- Groepsanalyse uitvoeren
- Analyse bespreken
- Korte adviezen met tips en tools voor verbetering
- Evaluatie na ongeveer 2 weken
Wie
Maaike van Leusden, Koru Groepsdynamica
Themadagen/weken
-
In de derde week van januari wordt Nederland uitgedaagd om ongezonde tussendoortjes te vervangen door gezonde alternatieven. Tijdens de Week van het Snoepgoed krijgen scholen de kans om te laten zien dat gezond snacken net zo
leuk en lekker kan zijn. Een perfecte gelegenheid om de zichtbaarheid van jouw inzet voor gezond voedingsbeleid te vergroten!Wie
Hier kan de school zelf over nadenken en kan ondersteuning vragen aan het beweegteam Westerwolde.
-
Op de derde donderdag van maart is de dag van de gezonde schoolkantine en wordt er extra aandacht besteed om kantines op scholen gezonder te maken. De Gezonde Schoolkantine stimuleert en begeleidt scholen om, aan de hand van de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen, met (kleine) veranderingen hun schoolkantine en automaten steeds gezonder te maken.
Wie
Hier kan de school zelf over nadenken en kan ondersteuning vragen aan het beweegteam Westerwolde.
-
Tijdens de Media Ukkie Dagen wordt er aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. Het is belangrijk dat kinderen mediawijs zijn om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Ook is het belangrijk dat kinderen en ouders duidelijke afspraken maken over het schermgebruik. Wat is nu eigenlijk normaal? En wat is de juiste balans in schermgebruik en andere activiteiten?
Wie
Hier kan de school zelf over nadenken en kan ondersteuning vragen aan het beweegteam Westerwolde.
-
De Week van de Schooltuin is een jaarlijks evenement dat plaatsvindt in heel Nederland. Het heeft als doel om kinderen bewust te maken van het belang van gezonde voeding. Tijdens deze week worden er verschillende activiteiten georganiseerd op schooltuinen door het hele land.
Wie
Hier kan de school zelf over nadenken en kan ondersteuning vragen aan het beweegteam Westerwolde.
-
De Kleuter- & Peuter4daagse vormen een concreet initiatief waarmee kinderen, pedagogisch medewerkers, ouders en andere betrokken professionals zich extra bewust worden van het plezier van bewegen. Hiermee wordt de basis gelegd om structureel met het thema bewegen aan de slag te gaan. Daarnaast kan er ook aandacht geschonken worden aan andere leefstijlthema’s. Het doel is om gedurende 4 dagen, elke dag minimaal 15 minuten te gaan wandelen rondom de locatie. De kinderen ontdekken zo al op jonge leeftijd dat bewegen leuk en niet iets ingewikkelds is.
Wie
Hier kan de school zelf over nadenken en kan ondersteuning vragen aan het beweegteam Westerwolde.
-
De Week voor de Gezonde Jeugd vindt in 2026 plaats van 8 t/m 12 juni 2026. Tijdens deze week wordt er extra aandacht voor een gezonde jeugd en gezonde toekomst. Tijdens deze week staat de leefstijltransitie voor een gezonde toekomst voor kinderen en jongeren centraal.
Wie
Hier kan de school zelf over nadenken en kan ondersteuning vragen aan het beweegteam Westerwolde.
-
De Nationale Buitenspeeldag is als een springplank naar structureel meer beweging. Op de tweede woensdag van juni vindt al meer dan 10 jaar de Nationale Buitenspeeldag plaats. Tijdens deze dag verandert het hele land in één grote buitenspeelplek voor alle kinderen. In bijna elke gemeente in Nederland worden activiteiten georganiseerd waar kinderen samen buiten kunnen spelen en lekker in beweging komen.
Wie
Groepsleerkrachten, maar ook de buurt er bij betrekken. Vraag ook ondersteuning van sportcoaches.
-
Water drinken hoort bij een gezonde leefstijl. In september is het de Nationale Kraanwaterdag en wordt hier aandacht aan besteed. Alle leerlingen nemen zelf een lege fles of bidon mee naar school. De groepsleerkrachten ontvangen een stukje tekst waarin wordt aangegeven waarom water drinken belangrijk is en kan bijdragen aan een gezonde(re) leefstijl. De Nationale Kraanwaterdag stimuleert kinderen om meer water te drinken op en rondom school en de BSO.
Wie
Groepsleerkrachten / school
-
Elk jaar vindt begin november de 'Week van het Nationaal Schoolontbijt' plaats. Gedurende deze week wordt extra nadruk gelegd op het belang van een gezond ontbijt voor alle kinderen als goede start van de schooldag. Kinderarmoede in Nederland stijgt en daarmee ook het risico dat meer kinderen zonder ontbijt naar school gaan. Het Nationaal Schoolontbijt heeft als missie dat ieder kind elke dag gezond ontbijt.
Wie
Groepsleerkracht / school
-
Elk jaar vindt in november de Week van Mediawijsheid plaats. Tijdens deze week wordt er aandacht gevraagd voor de mediawijsheid. Het is belangrijk dat kinderen mediawijs zijn om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Ook is het belangrijk dat kinderen en ouders duidelijke afspraken maken over het schermgebruik. Wat is nu eigenlijk normaal? En wat is de juiste balans in schermgebruik en andere activiteiten?
Wie
Groepsleerkracht / school
De school kiest zelf welke activiteiten ze per groep willen doen. En geef school breed door waar nog meer interesse voor is.
Dit geeft de school door via deze link:
Interventielijst scholen | Gemeente Westerwolde
Er zijn activiteiten die de leerkracht zelf kan geven, maar ook activiteiten die door andere mensen worden gegeven. Bij elke activiteit staat duidelijk wie deze geeft: de leerkracht of iemand van buiten de school. Als er veel aanmeldingen zijn voor een activiteit van een externe partij, wordt gekeken of deze activiteiten in een kortere tijd kunnen worden samengevoegd.
Contact
Huis voor de Sport Groningen
Jack Kamminga
Emailadres: j.kamminga@hvdsg.nl
Telefoonnummer: 06 26 97 54 22
Gerrit Babois
Emailadres: g.babois@hvdsg.nl
Telefoonnummer: 06 83 17 53 72
Ron Wever
Emailadres: r.wever@hvdsg.nl
Telefoonnummer: 06 26 97 53 85