Gemeentearchief bekijken

Algemeen

Bent u benieuwd naar de geschiedenis van uw familie, woning, bedrijf, buurt of de gemeente? In het gemeentearchief vindt u antwoorden. Maak hiervoor een afspraak.

Welke informatie kunt u vinden?

Archieven

De gemeente Westerwolde heeft de volgende archieven: 

  • Gemeente Bourtange (1811-1818)
  • Gemeente Bellingwolde (1811-1968)
  • Gemeente Wedde (1811-1968)
  • Gemeente Bellingwedde (1968-2017)
  • Gemeente Vlagtwedde (1811-1818) en (1819-2017)
  • Gemeentelijk Internaat Ter Apel (1952-1977)
  • Gezondheidscommissie zetel Wedde (1903-1933)

Een deel van de archieven staat op de website van Groninger Archiefnet.

Bent u bezig met stamboomonderzoek (genealogie)? Dan kan de gemeente u helpen. Vanaf 1811 houden de burgerlijke standen van gemeenten geboorten, huwelijken en overlijden bij. Enkele handige websites zijn:

www.wiewaswie.nl
www.allegroningers.nl
www.graftombe.nl
www.hisgis.nl

Gaat u verbouwen of heeft u bouwplannen? U kunt bouwplannen, vergunningen of bouwtekeningen vaak opvragen.

Aanvragen

Digitaal of langskomen

We proberen om alle aanvragen digitaal af te handelen. U krijgt de tekening dan via e-mail. U kunt tekeningen ook op afspraak bij ons komen bekijken. Soms kan het zijn dat we van een bepaald adres geen tekeningen hebben.

Belangrijke archieven voor de gemeente

Sommige oude documenten zijn belangrijk voor de geschiedenis van onze gemeente. U kunt denken aan:

  • Familiearchieven: Papieren die iets vertellen over het leven van inwoners van onze gemeente.
  • Bedrijfsarchieven: Informatie van bedrijven die laten zien hoe de economie zich heeft ontwikkeld.
  • Archieven van verenigingen en stichtingen: Papieren van clubs en organisaties die iets zeggen over het sociale en culturele leven.
  • Persoonlijke archieven van bekende inwoners: Documenten van mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de gemeente.
  • Archieven van kerken en andere religieuze instellingen: Deze laten zien hoe het geloof en het samenleven eruitzagen.

Wat doet de gemeente met uw archief?

  • De gemeente bekijkt of uw archief belangrijk is voor de geschiedenis van de gemeente, de provincie of het land.
  • De gemeente controleert ook of het archief in goede staat is. Soms moet u het in speciale dozen bewaren. Deze dozen kunt u via de gemeente aanvragen, maar u betaalt ze zelf.
  • Uw archief moet netjes zijn: geordend, verpakt en met een lijst van wat erin zit. Zo kan iedereen het makkelijk gebruiken.

Wat gebeurt er daarna?

  • De gemeente maakt samen met u een overeenkomst:
    1. Bij een schenking wordt de gemeente eigenaar van het archief.
    2. Bij een aanneming blijft u eigenaar, maar de gemeente bewaart het.
  • Als de overeenkomst is getekend, maakt de gemeente een verklaring van overbrenging. Daarna wordt het archief naar de bewaarplaats gebracht.
  • Als u later nog documenten toevoegt, moet dat ook in de overeenkomst staan.
  • Iedereen mag het archief bekijken, behalve de stukken die privé zijn.